Terugblik-Top-Transport

Op 27 maart werd de nieuwe Top Transport voorgesteld bij FlyingGroup in Deurne-Antwerpen.

Dit zijn de opvallendste conclusies van onze gastsprekers:

Koen Servaes, Head of Cargo Development Ostend-Bruges Airport, lichtte de rol toe van regionale luchthavens als cruciale schakel in de transportwereld van morgen. Hij wees op de wereldwijde passagiersgroei en voorspelde dat de luchtvracht de komende 20 jaar meer dan zal verdubbelen. In een bijzonder competitieve sector worden capaciteit en kwaliteit dan ook de belangrijkste uitdagingen. Terwijl nu al vijf belangrijke Europese luchthavens verzadigd zijn, zou de teller tegen 2030 op 19 staan. Aan de hand van een aantal concrete voorbeelden toonde hij aan hoe onze regionale luchthavens daarop anticiperen.

Die enorme groei qua volume werd bevestigd door Bernard Van Milders, ceo van FlyingGroup. Hij vindt echter dat de kwaliteit niet altijd automatisch volgt en is ervan overtuigd dat de privéluchtvaart daar een verschil kan maken, en niet enkel voor de happy few. Sleutelwoorden daarbij zijn flexibiliteit, snelheid, transparantie, efficiëntie en maatwerk, zonder de veiligheid uit het oog te verliezen. De voornaamste uitdagingen om die strategie door te trekken zijn het vinden van gekwalificeerd personeel, de reglementering en wetgeving, de ecologische voetafdruk en de petroleumreserves, met een knipoog naar toekomstige technologie en motoren.

Wat de toekomst betreft, gaf Rudy Van Rillaer, Managing Director bij PostNL België, een aantal voorbeelden van hoe de sciencefiction van gisteren vandaag realiteit wordt. Met cijfers en trends werd duidelijk hoe snel alles gaat en dat ook dagelijkse bestellingen ondertussen van online naar mobiel en van betaalkaarten naar betaalapps evolueren, waarbij artificiële intelligentie via algoritmes steeds meer in onze plaats beslist. Via een aantal filmpjes met robots in de hoofdrol, zowel in warehouses als bij de uiteindelijke levering, gaf hij een sneak preview van hoe de future of the last mile er zal uitzien, niet enkel in steden maar ook in buitenwijken en zelfs op het platteland.

Antwerps Schepen van Mobiliteit Koen Kennis nam ons mee in zijn toekomstvisie op mobiliteit en stelde dat al het gemotoriseerde verkeer uit de stad halen geen oplossing is. We zijn volgens hem vandaag mobieler dan ooit en hebben de vrijheid om een vervoersmiddel te kiezen. De grootste uitdaging ligt er echter in om steeds na te denken over de slimste manier van mobiel zijn, waarbij een shift van unimodaal naar multimodaal aan de orde is en de lokale overheid de rol van verleider op zich neemt. Hij verwijst naar deelsystemen, modern openbaar vervoer, grote infrastructuurwerken en knooppunten van netwerken die boven elkaar liggen waarbij overstappen geen vies woord is. Mobility as a service via multimodale routeplanners en handige apps.

Burt Riské van Trends Business Information dook in de cijfers en merkte in 2017 een lichte stijging van het aantal ondernemers in de transport- en logistieke sector, met een uitschieter van maar liefst +14% bij koerierdiensten. Ook het wegvervoer kende een groei van meer dan 500 ondernemingen. Het totaal aantal oprichtingen klom voor het eerst boven de 2.000 (2.102) en die trend zet zich door in 2018 (642 op dit moment). Sommige starters leven echter niet lang: van de 1.714 oprichtingen in 2016 zijn er vandaag 262 niet meer actief. De concurrentie is dan ook bikkelhard. Het aantal faillissementen steeg van 355 in 2016 naar 451 in 2017, terwijl het aantal overige stopzettingen lichtjes toenam, van 1.012 in 2016 naar 1.110 in 2017. Toch is de nettogroei van 541 ondernemingen een record.

Een aantal sfeerfoto’s:

Collage-Launch-Transport-1

Collage-Launch-Transport-2

Trends Top Transport

De nieuwe Top Transport, vol cijfers en verhalen over de ondernemingen die de sector kleuren, is ook in pdf beschikbaar.

TRA_18_Partners